Hoofdpijn bij medewerkers:
Monitor medewerkers met hoofdpijn en ga op tijd met ze in gesprek over mogelijke aanpassingen in hun werk- of privésituatie. Dit voorkomt dat hoofdpijn bij medewerkers chronisch wordt en scheelt de werkgever veel kosten. Dat is de belangrijkste oproep die HR-functionarissen van verschillende organisaties uit de regio Zwolle meekregen tijdens ‘Hoofdpijn in goede banen leiden’.
Deze bijeenkomst werd op maandag 21 maart georganiseerd door Gretha Braakhekke van Aandacht voor hoofdpijn.
Dagelijks zijn er zo’n 70.000 mensen die zich ziek melden wegens migraine. Dit ziekteverzuim in Nederland kost werkgevers op jaarbasis zo’n 1,7 miljoen euro. Daarnaast zijn er nog vele andere soorten hoofdpijn waardoor werknemers zich ziek melden, zoals spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn en hormonale hoofdpijn. Het kan zich bij mensen op verschillende manieren uiten. Tijdens de bijeenkomst bleek dat mensen met hoofdpijn zich vaak onbegrepen voelen. “Ze hebben behoefte aan een luisterend oor en goed advies”, vertelde Braakhekke. “Wanneer zij zich ziek melden, wordt er zelden doorgevraagd. Bijvoorbeeld naar wat zij wel zouden kunnen doen.”
Wanneer deze medewerker terugkeert op de werkplek, vindt er soms een verzuimgesprek plaats. Er wordt niet vaak gesproken over de factoren die van invloed zijn op de hoofdpijn. Ook wordt er nauwelijks gepraat over de mogelijke aanpassingen die hiervoor gedaan zouden kunnen worden door werkgever en werknemer. Hoofdpijn is een serieus signaal, zo betoogde Braakhekke tijdens de sessie. “Het is een serieus signaal van het lichaam, waar je naar zou moeten luisteren.”
Lees het hele artikel in de online Swollenaer